دیدنی های جیرفت
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
دیدنی های جیرفت
تاریخ : سه شنبه 12 شهريور 1392
نویسنده : RmZiRn

 

منطقه مدیترانه ای دلفارد
به گزارش”بوتیا”: 
این منطقه که جزء زیباترین مناطق استان کرمان می باشد در ۱۸ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد . دارای دل انگیزترین مناظر طبیعی است و انسان می تواند در این منطقه درختان گرمسیری و سردسیری را در کنار هم ببیند که این موضوع در کشور بی نظیر است .

 

آبشار بُندر دوساری ، واقع در کیلومتر ۳۵ جاده جیرفت – کهنوج .


مرکز گردشی و تفریحی گُلم دخترکش دلفارد ، واقع در کیلومتر ۳۰ جاده جیرفت – ساردوئیه .

 

مرکز تفریحی و گردشگری دریاچه سد رودخانه هلیل ، به فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر جیرفت .

      برروی رودخانه هلیل رود و نراب واقع در ۴۰ کیلو متری شهر جیرفت سدی احداث شده که به یقین از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است . هرچند که مطالعات آن از سال۱۳۴۴ و عملیات اجرایی آن توسط پیمانکاران خارجی در سال۱۳۵۶ شروع شد.
این سد از نوع بتونی دو قوسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۳۳ متر ، طول تاج ۲۴۰ متر ، مساحت دریاچه ۴/۱۰ کیلومتر مربع وحجم کل مخزن ۴۲۵ میلیون متر مکعب است. با استفاده از آب این سد معادل ۱۱۶۰۰ هکتار اراضی جیرفت و رودبار زیر کشت می روند . نیروگاه این سد می تواند ۲۸ مگاوات انرژی الکتریکی تولید کند .

مرکز سیاحتی و زیارتی امامزاده سلطان سید احمد ساردوئیه ، به فاصله ۶۵ کیلومتری جاده جیرفت – بافت . 

این بقعه مبارک که از احترام خاصی نزد مرد منطقه برخوردار است برادر امام رضا (ع) می باشد . این مقبره داری زائر سرا و بوستان تفریحی زیبایی می باشد .

 

مرکز تفریحی و سیاحتی چاه آرتزین چمن ، واقع در کیلومتر ۱۲ جاده جیرفت ، دریاچه میانچیل . 

از جمله جازبه های طبیعی دیگری که درجیرفت وجود دارد چاه آرتزین چمن است که در روستای چمن واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرجیرفت قرار دارد این چاه بدون هر گونه موتور پمپ یا وسیله موتوری دیگرآب را با فشار وارتفاع زیاد فوران می دهد آنطورکه علیرغم مسدود کردن چاه فشار آب قابل کنترل نبوده و راههی خارجی پیدا کرده و به بیرون می زند .

بوستان شقایقهای ملنتی 
فاز اول این بوستان در سال ۱۳۸۴ ساخته شده ست و به یاد شقایقهای به خون خفته جیرفت در هشت سال دفاع مقدس به این عنوان نام گذاری شده است .

مرکز تفریحی و گردشگری پارک هلیل .

پارک و موزه حاشیه هلیل رود ، واقع در غرب شهر جیرفت .

 

پارک تفریحی ولیعصر ، واقع در بلوار امام جنب میدان شاهد .

 

 

پارک لاله ، واقع در جنب میدان انقلاب جنب سپاه پاسداران .

پارک جهاد ، واقع در خیابان مصطفی خمینی جنوبی روبروی اداره جهاد و کشاورزی شهرستان .

پارک ملی ، واقع در خیابان عدالت .

پارک استقلال ، خیابان آزادگان .

پارک محله ای رهجرد ، واقع در خیابان عمار سه راه رهجرد .

پارک محله ای کهوروئیه ، انتهای پل هلیل .

پارک محله ای سرجاز ، انتهای خیابان سرجاز جنب جاده کمربندی .

پارک جنگلی جبالبارز
این پارک که در جاده جیرفت کرمان قرار دارد و داری گونه های مختلف گیاهی مانند بنه ، بادام کوهی ، چنار و دیگر گیاهان سردسیری می باشد .

آبشار ده والی ساردوئیه 
این آبشار زیبا درروستی ده والی ودر فاصله ۵ کیلومتری شهر ساردوئیه قرار دارد یکی از زیباترین آبشارهای ایران می باشد این آبشار از میان دره ی به همین نام سرآزیر می شود و دارای زیبایی خاصی است . از دیدنیهای این دره می توان به صخره های زیبا و منحصر به فردی اشاره کرد .

ساختمان موزه باستان شناسی جیرفت ، واقع در پارک شهید دلیری . 

این موزه که با همت گروهی از فرهنگ دوستان و همیاری دادگاه انقلاب اسلامی و شهرداری جیرفت در سال ۱۳۸۰ ساخته شده در آن آثارگرانقدری نگهداری می شود که هر یک می توانند زمینه بالندگی موزه ی را فراهم سازند .
در این موزه انواع ظروف سفال ومنقوش متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد انواع اشیاء سنگ صابونی و مجسمه هایی از پرندگان و حیوانات ، شبکه های پنجره ای ، ظروف سفالی زرین و دهها اثر عتیقه و ارزشمند نگهداری می شود
مهمترین موضوع منعکس شده برروی ظروف سنگ صابونی عبارتند از : فرهنگ هلیل رود صحنه های نبرد پلنگ ها با گاوهای تنومند کوهان دار و نیز نقش مایه های معروف نبرد سلطان جانوران وگاومرد با حیوانات درنده می باشد .

گورخانه یا مقبره میر حیدرمهنی
این بنا از آثار باقی مانده قرن یازده هجری در روستای دولت آباد مرکز دهستان اسفندقه در فاصله ۷۲ کیلومتری غرب شهر جیرفت قرار گرفته است . ظاهراً این بنا مقبره میر حیدر مهنی و نوادگان اوست که گفته می شود از نوادگان ابوسعید ابوالخیر هستند مصالح آن آجر و امکانات ساختمانی قدیم است .

آثار شهر دقیانوس 
در حاشیه غرب هلیل رود ، در پشته بهجرد تا هوکرد آثاری از تمدن کهن با هزاران قطعه سفال و آجر وجود دارد که به آن دقیانوس گویند و سالهاست که محل تاخت و تاز قاچاقچیان آثار عتیقه است که در اساطیرو افسانه های محلی آمده است ساختمانهای قدیمی جیرفت از بهجرد تا کنارصندل به گونه ی به هم متصل بوده که بزغاله ی بر پشت خانه های تمام مسیر۳۰ کیلومتری را طی کرده و این موضوع نشانی از عظمت و بزرگی شهر دقیانوس بوده است .

تپه کنار صندل 
در طول ۴۰۰ کیلو متر رودخانه هلیل تاکنون بیش از ۱۰۰ منطقه باستانی شناسیی شده است محوطه های تاریخی جیرفت که در طول هزاره های سوم پیش ازمیلاد آثار ارزشمندی را در خود جای داده است جزئ غنی ترین محوطه های تاریخی جهان محسوب می شوند یکی از بقایای این تمدن عظیم تپه کنارصندل است که در ۳۰ کیلومتری جیرفت قرار دارد سازه های خشتی آن که به عنوان مرکز مذهبی استفاده می شده است و در بالای آن معبدی قرار دارد یکی از عظیم ترین زیگوراتهایی یافت شده در دنیا بیش از چهار میلیون خشت است این تپه قسمتی از شهری بوده که یک طرف آن وسعت دو کیلومتر داشته است در دومین فصل کاوشها که در سال گذشته انجام شد باستان شناسان موفق شدند آثار خطی مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش ، یعنی همزمان با اختراع خط در بین النهرین و سامرا در عراق است در لوح گلی که در عراق کشف شده به عظمت این تمدن اشاره شده است حفاریهای اخیر جیرفت ابعاد تازه ای از تمدن هزاره های قبل از میلاد را در جیرفت نمایان ساخت .

 

 

 

نخلستانهای انبوه و زیبا

زمینهای کشاورزی که تمام نقاط اطراف شهر را دربرگرفته

پارک ساحلی جیرفت و مزین به درختان نارنج

مزارع وگلخانه های متعدد

پته دوزی رواج فراوانی در استان کرمان دارد

صنایع دستی  پته بته جقه دوزی شده و جاجیم وگلیم

دهبکری منطقه گردشگری در ۴۰کیلومتری جیرفت

رود هلیل رود که روزگاری طراوات وحیات منطقه به شمار می رفت

هلیل رود به وسعت دریا اینک پهنه خاکی شده است

دهبکری منطقه توریستی

کتیبه ورودی شهر قدیم جیرفت (شهر دقیانوس)

شهر تاریخی دقیانوس

نمایی از شهر دقیانوس که ۵۰هکتار ان کشف شده است

 

حلقه گمشده بشریت را بیابید!

تمدن پنج هزار ساله جیرفت یکی از ناشناخته ترین و اسرارآمیزترین تمدن های بشری است که از کشف آن کمتر از یک دهه می گذرد، بسیاری اسرار این تمدن را حلقه گمشده بشریت می دانند.

چند سالی است بود که جیرفت خشکسالی آمده بود و معیشت روستائیانی که تنها درآمدشان ناشی از لطف زمین بود را دچار نقصان کرده بود. مردم روز به روز فقیرتر می شدند. نه آبی و نه نانی. گرما هم طاقت فرسا بود. تا اینکه یک روز یکی از کشاورزانی که در ناامیدی داشت زمینش را شخم می زد با بخشی از یک کاسه رو به رو شد که از زمین بیرون آمده بود. زمین را کند غافل از آنکه زمین او گورستان پنج هزار ساله ای بود که بخشی از تاریخ سرزمین مان در آن مدفون شده بود.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

خبر خیلی زود در آبادی پیچید. آنها فکر می کردند به «گنج» رسیده اند غافل از آنکه «گنج» هویت تاریخی تمام مردم ایران زمین است، اشیایی ملی که به همه مردم ایران تعلق دارد و نباید توسط قاچاقچیان هویت، به کشورهای دیگر قاچاق شود. خیلی زود هم به گوش قاچاقچیان اشیای تاریخی رسید. مردم از شدت فقر حتی زیر خانه های خود را می کندند و اشیایی را که به دست می آوردند به قیمتی نازل گاه در حد چند هزار تومان به قاچاقچیان می فروختند.

یکسال و نیم وضع به همین منوال بود. تاریخ پنج هزار ساله قاچاق می شد و کسی هم کاری نمی کرد تا تاینکه دکتر حمیده چوبک، باستان شناسی که تخصصش دوره اسلامی بود تک و تنها به جیرفت رفت تا تپه تاریخی کنار صندل را کاوش کند اما این تمدن عظیم نیاز به باستان شناسی داشت که در دوره های پیش از اسلام زبده باشند. رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت، از دکتر یوسف مجیدزاده که در فرانسه زندگی می کرد دعوت کرد تا هدایت کاوش در این محوطه تاریخی ارزشمند را که کشف جدیدی در دنیای باستان شناسی بود برعهده گیرد. مجیدزاده به ایران آمد و کاوش های علمی اش را در جیرفت آغاز کرد. نخستین تلاش او برای حفظ این محوطه کوتاه کردن دست قاچاقچیان بود. مجیدزاده با فرهنگ سازی که در بین مردم جیرفت انجام داد توانست بسیاری از اشیایی را که هنوز در خانه مردم نگهداری می شد باز گرداند.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

اما به دلیل نبود ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی، مجیدزاده پس از چند سال کاوش و تلاش برای معرفی تمدن جیرفت، از مسئولیت گروه کاوش در جیرفت کنار گذاشته شد. مجیدزاده معتقد است تمدن جیرفت همان تمدن گمشده «ارتا» است که مورخان بزرگ در کتاب های خود به آن اشاره کرده اند.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

نخستین خط در جهان

طبق یافته های باستان شناسی نخستین خط جهان در تمدن بین النهرین کشف شد اما مجیدزاده باتوجه به لوح های گلی که روی آنها چند شکل هندسی کشیده شده بود به این نتیجه رسید که نخستین خط جهان متعلق به تمدن پنج هزار ساله جیرفت است. او در بسیاری از کنفرانس های علمی و معتبر باستان شناسی جهان سعی داشت تا این کشف جدید را هرچه بیشتر معرفی کند و همین امر باعث سفر باستان شناسان و پژوهشگران زیادی به جیرفت شد.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

مجیدزاده در این باره پیش از این گفته بود که برخلاف تصور موجود درخصوص بی سوادی مردم ایران تا زمان هخامنشیان کتیبه ها و الواح کشف شده در این منطقه نشان می دهد مردم ایران شاهد تمدنی پیشرفته بوده اند که همزمان با دو تمدن بزرگ بین النهرین و مصر به نگارش مشغول بوده اند.

او با اشاره به اینکه دو هزار و ۷۰۰ سال قبل از میلاد مردم در این منطقه از خط استفاده می کردند می گوید: «خطی که مردم کنار صندل از آن استفاده می کردند هیچ شباهتی با خط های تمدن های مصر و بین النهرین ندارد و خطی منحصر به فرد است».

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

یافته های تمدن کنار صندل

هرچند بخش اعظمی از داشته هایی که باستان شناسان می توانستند رموز آنها را کشف کنند بر اثر غارت گورستان عظیم این تمدن از بین رفت اما سازه هایی نیز از این شهر شگفت انگیز به دست آمد. در این منطقه شهری با وسعت مشابه شهر سوخته وجود دارد که در مرکز آن دژی وجود داشته که در سال ۱۳۸۸ پس از چند فصل کاوش ارتفاع آن به ۲۳ متر رسید.

در این حاکم نشین، برای نخستین بار معبد هزاره سوم که مختص ایرانیان بوده است و ماهیتی اصالتا ایرانی دارد کشف شده که نشان از وجود تمدنی بزرگ در این منطقه دارد.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

 

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

اشیایی هم که از این تپه باستانی به دست آمده بیشتر ظروف سفالی و سنگی، قطعات سنگ صابون و گاه وسایل مفروغی است. مهمترین صنعت مردمان این تمدن کنده کاری روی سنگ صابون است که دارای ظرافت خاصی است روی این قطعات تصاویری از قبیل انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب وجود دارد که البته تصاویر مار و عقرب معمول تر است. نکته دیگری که قطعات سنگ صابونی این منطقه را از سایر مناطق و تمدن های دیگر جدا می کند چشم درخشان و مرصع کاری روی قطعات است. در برخی طرح ها دیده می شود در دور تا دور ظرف چند حیوان در هم تنیده وجود دارند که برای کنار هم قراردادن آنها نیاز به محاسبات پیچیده بوده است.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

موزه باستان شناسی جیرفت

بسیاری از اشیایی که از تمدن جیرفت به دست آمدند در حراجی های بین المللی به فروش رسیدند هرچند ایران توانست آبان امسال پس از سال ها دوندگی ۱۸ شی تاریخی مشتمل بر دو عدد کوزه، پنج جام، سه عدد وزنه، یک ظرف باستانی، یک کاسه باارزش و شش گلدان زیبا را از یک حراجی در انگلستان بازپس گیرد.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

در جیرفت ساختمانی تاسیس شده که تعدادی از اشیای پیدا شده از تپه باستانی کنار صندل در آن نگهداری می شود هرچند بیش از آنکه این اشیا قیمت داشته باشند اطلاعات و یافته های علمی از این تمدن شکوهمند ارزش دارد که می تواند باعث غرور همه ما ایرانی ها شود و نام کشورمان را بیش از پیش به عنوان یک کشور تاریخی در جهان طنین انداز کند.

جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,آثار باستانی جیرفت

چطور برویم؟

اگر می خواهید این تمدن اسرارآمیز را از نزدیک ببینید باید به جیرفت سفر کنید. جیرفت در استان کرمان قرار دارد و در زمستان هوای بهتری دارد و گرمایش برای کسانی که به گرمان عادت ندارند؛ آزاردهنده نیست. فاصله جیرفت تا کرمان که مرکز استان کرمان است، ۲۵۰ کیلومتر است. این شهرستان از شمال به شهرستان های بم و کرمان، از جنوب به شهرستان کهنوج، از شرق به قسمتی از شهرستان بم و از غرب به شهرستان بافت محدود شده است.

برای اقامت در شهر جیرفت هم نگران نباشید هتل های هتل ناجی، جام جم، دقیانوس و هلیل می توانند پذیرایی شما باشند.

منبع: دقیانوس



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409